O metoda eficienta de schimbare a credintelor limitative

Schimbarea credintelor

Am mai vorbit in trecut despre constientizarea credintelor limitative si despre comunicarea cu persoane care inca sunt afectate de aceste credinte.

In ceea ce priveste comunicarea, am introdus folosirea patternurilor Sleight of Mouth.

Sa recapitulam putin….

Aceste patternuri au fost introduse de Robert Dilts care a modelat marii lideri si maestri in comunicare. Intamplarea ce l-a determinat pe Dilts sa identifice aceste patternuri a fost in timpul unui seminar NLP in care Richard Bandler a jucat rolul victimei cu niste participanti asa-zisi „experti in comunicare”.

Bandler s-a folosit de o situatie ce s-a creat inainte de inceperea seminarului, anume, scena pe care statea a trebuit sa fie reparata, si a presupus ca cineva a stricat-o pentru a-l sabota. Orice explicatie incercau participantii sa-i ofere, Bandler gasea o portita prin care sa isi mentina credinta paranoica cum „ca cineva ii vrea raul”. Cititi aici tot dialogul folosit de Bandler (The Blame Game).

Pronind de la aceasta intamplare, Dilts a scos in evidenta cat de important este limbajul pe care-l folosim in schimbarea convingerilor limitative. Este foarte important modul in care vorbim cu noi insine cand descoperim o credinta limitatoare. Daca o luam ca si batuta in cuie, ca si cand ea va fi mereu adevarata iar noi va trebui sa gasim metode de a o evita, atunci mereu vom cara pe umeri povara ei.

Dar daca o iei ca pe un joc, daca devii putin curios si o treci prin toate aceste patternuri, vei observa ca orice credinta isi poate schimba valoarea de adevar.

Pana sa incerci sa schimbi convingerile celorlalti, ai putea foarte bine sa folosesti aceste patternuri pentru schimbarea propriilor tale convingeri. Nu poti si nici nu e indicat sa incerci sa schimbi convingerile celorlalt pana ce nu ai lucrat cu propriile convingeri si ai observat ca se pot schimba.

Ca si o analogie, sa ai o convingere bine inredacinata, esti ca si pestele in apa care nu stie ca exista si uscat in afara. Trebuie sa vina cineva sa-l scoata si sa-l puna pe uscat, abia atunci observa ca mai exista si alta lume si alte posibilitati. Alta analogie, e ca si cand te uiti pe gaura cheii si vezi o mica parte din incapere, iar cand deschizi usa vezi o imagine mai de ansamblu (big picture).

La fel si aceste patternuri, au rolul de a relaxa conditiile unei convingeri astfel incat sa vezi si alte posibilitati decat ceea ce ai experimentat pana acum.

Cum aplicam Sleight of Mouth?

  1. Intentia: Focuseza-te pe intentia din spatele afirmatiei. Asta se poate face prin descoperirea intentiei pozitive ce se ascunde in spatele credintei, sau prin confruntarea intentiei negative
  2. Consecinta(e): Gaseste o consecinta (chiar si una neintentionata) ce rezulta din schimbarea credintei.
  3. Un alt rezultat: Probabil oamenii care fac XYZ au nevoie de ABC.
  4. Contraexemplu: Gaseste o exceptie pentru care afirmatia credintei nu ar fi adevarata – in ce situatie aceasta credinta nu ar fi adevarata
  5. Aplica pe sine: Intoarce afirmatia catre cel care a zis-o – sugerandu-le ca acea consecinta a credintei se aplica lor pentru ca au facut acea afirmatie.
  6. Strategia realitatii: Pune la indoiala credinta justificand-o prin faptul ca a luat nastere din anumite perceptii. Ii rogi sa-ti demostreze cum stiu ca acea credinta e adevarata, sau ce aspecte ale credinte sunt cu adevarat importante.
  7. Modelul lumii din care fac parte: Justifica ceea ce spun ca si o consecinta a mediului din care fac parte.
  8. Meta Context/Frame: Pune la indoiala contextul din spatele credintei decat credinta in sine. Sugereaza faptul ca in spatele acelei credinte se intampla altceva de fapt.
  9. Schimba dimensiunea frameului/contextului: Extinde implicatiile acestei credinte pe o scara mai larga (sau mai restransa); sau catre un context temporal mai lung sau mai scurt.
  10. Ierarhia criteriilor: Pune la indoiala credinta avand in vedere un criteriu mai important de evaluare, le sugerezi ca ar trebui sa ia in considerare si sa se focuseze pe ceva mai important.
  11. Analiza in detaliu: Inspecteaza un element specific al credintei care ar putea sa-i schimbe valoarea de adevar.
  12. Priveste in ansamblu: Fa o generalizare pe baza credintei care ar putea sa-i modifice valoarea de adevar.
  13. Metafora / Analogie: Ofera un exemplu asemanator care ar putea sa-i schimbe credinta.
  14. Redefinire: Foloseste cuvinte similare pentru a reformula credinta, in asa fel incat simpla reformulare altereaza sensul ei.

Iar ca sa facem inca un exercitiu, sa luam de exemplu credinta limitativa intalnita la majoritatea barbatilor cum ca : „Nu poti cuceri o femeie daca nu ai bani” si s-o trecem prin toate aceste patternuri:

  1. Intentia: De fapt tu eviti sa recunosti ca nu ai destula incredere in tine, justificand-o prin lipsa banilor.
  2. Consecinta(e): Vrei sa spui ca toti oamenii cu bani au parte de femei de calitate in viata lor?
  3. Un alt rezultat: Probabil ai nevoie sa cladesti incredere in tine, in fortele proprii si sa nu mai fii asa dependent de factori externi.
  4. Contraexemplu: Stiu multi alti barbati care nu castiga nici macar un sfert cat castigi tu, dar care nu duc deloc lipsa de femei in viata lor.
  5. Aplica pe sine: Faptul ca spui acest lucru ma face sa cred ca nu stii mai nimic despre femei si nu ar trebui sa te iei asa mult in serios.
  6. Strategia realitatii: Cum anume ai ajuns tu la aceasta concluzie?
  7. Modelul lumii din care fac parte: Pun pariu ca toti oamenii din jurul tau cred asta. Daca le-as spune prietenilor mei ce mi-ai zis tu, i-ar bufni rasul.
  8. Meta Context/Frame: Acum 5000 de ani nici macar nu existau bani, dar cu toate acestea oamenii s-au imperecheat cu succes. Fred a reusit s-o cucereasca pe Wilma ;).
  9. Schimba dimensiunea frameului/contextului: Daca toti barbatii ar crede acest lucru, 90% ar ramane fara pereche. Intreaba-l pe tatal tau cat de bogat era cand a cucerit-o pe mama ta !
  10. Ierarhia criteriilor: Nu crezi ca ar fi mai important sa te imbogatesti pentru ca asa vrei tu, nu pentru a face pe plac femeilor, iar in felul acesta vei cuceri o femeie prin ceea ce esti?
  11. Analiza in detaliu: Unde anume in procesul de seductie intervin banii pe care ii ai?
  12. Priveste in ansamblu: Intotdeanua iti place sa gasesti scuze pentru a nu aborda o fata? Crezi ca doar banii au fost singurul tau impediment?
  13. Metafora / Analogie: Mai bine iei exemplul leului, regele padurii, cand are chef de o leoaica se duce direct si o ia pe sus, nu are nici o indoiala ca va da gres.
  14. Redefinire: Vrei sa spui ca a cuceri o fata se rezuma la a-i cumpara atentia?

Pe final, as vrea sa faceti un exercitiu: Luati o credinta limitativa, nu trebuie sa fie neaparat legata de relationarea cu sexul opus, poate fi si despre alte lucruri ce va intereseaza momentan, treceti-o prin toate patternurile si apoi raspundeti mai jos in comentarii formularile pe care le-ati facut la fiecare pattern. In felul acesta „va veti faceti mana” in lucrul cu credintele limitatoare, iar data viitoare cand va veti mai lovi de ele, veti avea o unealta pe care o puteti folosi imediat pentru a va crea noi oportunitati.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *